تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور، در گفتگو با «رویداد۲۴»:

کاهش خرید گوشت در بازار خیلی محسوس است | با این میزان خرید گوشت، قصابی صرف نمی‌کند | خطر سوءتغذیه جدی است

تداوم روند افزایش قیمت گوشت، باعث کاهش مصرف و حذف گوشت قرمز از سفره طبقه فرودست در ایران شده است؛ اتفاقی که می‌تواند اثرات زیان‌باری برای سلامتی شهروندان داشته باشد. دبیر انجمن صنعت گوشت ایران به رویداد۲۴ می‌گوید تداوم وضعیت جدید مصرف گوشت، خطر سوتغذیه جدی است.

کاهش خرید گوشت در بازار خیلی محسوس است

رویداد۲۴| امیرحسین جعفری: نگرانی‌هایی در جامعه نسبت به افزایش قیمت گوشت وجود دارد؛ از زمانی که تیتر گوشت ۵۰۰ هزار تومانی مطرح شد و پس از آن گمان‌ زنی‌های گوشت یک میلیون تومانی هم به گوش رسید. اما به واقع مسیر قیمتی گوشت قرمز به کجا ختم می‌شود؟

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور، درباره افزایش قیمت گوشت در یک ماه اخیر و کاهش سرانه مصرف آن به «رویداد۲۴» می‌گوید: درباره گوشت آزاد نرخ مصوبی وجود ندارد. ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ آخرین باری بود که قیمت دولتی گوشت اعلام شد. بازار آزاد گوشت هم متناسب با تورم رشد کرده است. هرچند به نسبت برخی کالا‌ها، گوشت خیلی افزایش پیدا نکرده است. کاهش خرید گوشت در بازار هم خیلی محسوس شده است. سرانه مصرف گوشت ایران به شدت کم شده است. میانگینی که کل دنیا تأیید می‌کنند، سرانه مصرف 30 کیلوگرم در سال است اما در ایران 5 کیلوگرم است. تداوم این روند سوء‌تغذیه به وجود می‌آورد.

وی درباره تأثیر واردات گوشت دولتی بر بازار می‌گوید: واردات گوشتی که دولت می‌کند درست است. دولت نمی‌خواهد صددرصد نیاز بازار را به واردات پیوند دهد. در این صورت دامدار داخلی آسیب می‌بیند. دولت با واردات می‌تواند بازار را کنترل کند. اگر واردات گوشت نباشد، گوشت لاشه کشتارگاه بالای یک میلیون می‌رود اما الان ۶۰۰ هزار تومان است. حجم واردات نیز خیلی نیست.

دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور، درباره کاهش سود دامداران در صورت بالا رفتن قیمت گوشت اظهار داشت: کسانی که در این صنف مشغول هستند نفع زیادی از بالا رفتن قیمت نمی‌برند. دامدار تا توزیع‌کننده دوست دارد قیمت مناسب باشد تا مردم حجم بیشتری مصرف کنند. قیمت گوشت در حال حاضر نیز در حال افزایش است. چند روزی‌ست که حجم واردات کم شده و قیمت بیشتر بالا رفته است. دولت در تلاش است تا واردات را افزایش دهد.

او افزود: مسأله گوشت یک زنجیره است؛ واردکننده، بخش خصوصی، دولت، دامدار و... همه در آن درگیر هستند. اگر قیمت گوشت مناسب نگه داشته شود، دولت و ملت و بخش خصوصی با هم سود می‌برند. با افزایش قیمت فروش پایین می‌آید و مردم گوشت را حذف می‌کنند، تداوم این روند باعث زیان قصابی‌ها می‌شود. البته یکی از علت‌هایی که قیمت‌ها بالا رفته است، هزینه‌های قصابی هاست. مثلاً یک قصابی ۲۰۰ کیلو گوشت می‌خرید و هزینه‌هایش را بر آن مبنا می‌چید، الان حجم آن کم شده و طبیعتا گرانی پیش می‌آید. هرچند الان سبک کار عوض شده و گوشت بسته‌بندی در حال پیش روی با قیمت مناسب است.


بیشتر بخوانید:

جنجال خرید هواپیمای شخصی | چه کسانی در ایران هواپیمای شخصی دارند؟ | همه آنچه باید درباره خرید و نگه‌داری جت‌های خصوصی در ایران بدانید


رسولی درباره احتمال افزایش قیمت گوشت تا یک میلیون تومان در پایان سال گفت: اگر سیاست‌های دولت به این ترتیب باشد، تا پایان سال نرخ در همین قیمت باقی خواهد ماند. اگر دولت روند واردات را به همین شکل مدیریت کند، گوشت در پایان سال یک میلیون تومان نخواهد شد. البته ما روی قیمت لاشه صحبت می‌کنیم در حالی که همین الان یک مغز ران در قصابی یک میلیون است. فیله گوساله شاید هشتصد تومان باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
2
0
نه تنها گوشت قرمز بلکه تمام گوشت های مصرفی انسان باید به طور کلی از سفره ی غذایی شان حذف گردد چرا که انسان گوشت خوار نبوده و نیست و با خوردن گوشت انسان نجس می‌شود مثل تمام حیوانات گوشتخوار که همه به طور کلی نجس هستند
نظرات شما
نظرسنجی
در انتخابات پیش‌رو به کدام کاندیدای احتمالی قطعا رای نمی‌دهید؟
پیشخوان